Wat is een casino? Flikkerende lichten, mensenmassa’s, het gezoem en gekletter van gokkastwielen, het nerveuze gelach en plezier van spelers die hun geluk testen? Natuurlijk is dit er allemaal, maar er is ook iets anders, iets ongrijpbaars, iets dat moeilijk te zien is, iets dat al het glitter van neonlichten niet kan verklaren.
Volgens betexpertise.net worden we beïnvloed door het gebouw zelf, het ontwerp, de ruimte waar we doorheen bewegen en nog veel meer. Het is de lucht, de subtiele interactie tussen zuurstof en luchtaroma’s die we niet kunnen beschrijven maar die we voelen als we een casino binnenlopen. Het is deze sensatie die we in dit artikel zullen onderzoeken en hoe de combinatie van design en zintuiglijke ervaring het gedrag van spelers beïnvloedt.
De psychologie van casinodesign
De psychologie van casinodesign is een fascinerend kruispunt van marketing-, gok- en managementtheorieën. Aangezien het begrip van lay-out, ontwerp en omgeving op consumentengedrag wordt toegepast in de bedrijfswereld, waarbij vaak de autonomie van de consument wordt beperkt en gedrag wordt gemanipuleerd door hen keuze te ontnemen, kan dit begrip bij het creëren van casino-omgevingen helpen bij het verklaren van veel van de bedrijfsstrategieën die worden gebruikt in de gokindustrie.
Bijvoorbeeld, het creëren van een omgeving die gericht is op de zwakheden van de meeste mensen en die sterk afhankelijk is van geluk, verhoogt de casino-inkomsten; en het creëren van een ontzagwekkende omgeving kan mensen naar een casino lokken en ervoor zorgen dat ze geld uitgeven aan verschillende recreatieve gokactiviteiten.
Gokspellen zijn niet essentieel de psychologische kern van een casino. Ze zijn belangrijk voor het genereren van inkomsten en winst, en hun locatie, opstelling, toewijzing en dynamiek zijn echt fijn afgestemd om mensen over te halen om te gokken. Gokken verschilt echter niet van ander entertainment dat casino’s in het algemeen aanbieden, zoals eten, winkelen, entertainment of activiteiten.
Veel factoren die niets met gokken te maken hebben, kunnen even belangrijk of zelfs belangrijker zijn dan de factoren die met gokgedrag te maken hebben bij het bepalen van gokconsumptie en overmatige gokdeelname. Een casinodesign dat in de eerste plaats gericht is op het creëren van een stimulans voor gewenst consumentengedrag kan effectief andere beoogde acties creëren. Het is een creatieve en heuristische kunst om de aandacht, het gedrag en de ervaring van de consument te managen.
Het casino-ontwerp is bedoeld om gasten te laten vergeten hoe laat het is en ze binnen te houden om te genieten van de verschillende voorzieningen die een casinoresort te bieden heeft. Synthetisch daglicht, gebrek aan uitzicht naar buiten, zorgvuldig ontworpen wandelpaden en activiteitengebieden helpen de natuurlijke reacties van het lichaam op omgevingscycli, waaronder honger en vermoeidheid, te onderdrukken. Hoewel casino’s een ontsnapping aan het dagelijks leven en een vermakelijke spelervaring kunnen bieden, kunnen deze boodschappen voor degenen die door de casino-omgeving worden verteerd, levenslange psychologische kennissen worden.
Elementen van een succesvolle casinobuurt
Uit de analyse bleek dat de locatie van speelautomaten een belangrijke overweging is bij het aantrekken van consumenten naar een bepaald casino. Het op elkaar afstemmen van speelruimte en hotelkamers blijkt gunstig te zijn voor het verhogen van de verkoop van slotproducten, waardoor sommige casino-exploitanten, waaronder zowel huidige als toekomstige casino-exploitanten, besluiten om de hotelruimten in hun vestigingen te herconfigureren en/of te vergroten om de winstgevendheid en het marktaandeel te vergroten.
Onderzoek ondersteunt het concept dat grote winkelcentra en andere niet-gokgelegenheden de tijd die wordt doorgebracht met gokken in de buurt doen toenemen.
Casinoverlichting en kleurenschema’s
De rusteloosheid en onrust die bezoekers ervaren in de casinosfeer is voornamelijk te wijten aan de verlichting. De verlichtingsarmaturen kunnen veel stemmingen van spelers bepalen, maar de illusie van tijd die gecreëerd wordt door de architectuur van de ruimte versterkt de positiviteit van de speler. De sfeerverlichting van Hollywood Park Casino maakt bijvoorbeeld gebruik van sterke goudtinten om de luxueuze sfeer van de speelzalen te ondersteunen. Het verbeteren van de uitstraling van het casino door het toevoegen van overhead- of spotverlichting kan spelers helpen te vinden wat ze nodig hebben en kan ervoor zorgen dat ze zich veilig voelen tijdens het spelen. Belichters kunnen spotverlichting installeren in gokzalen om de luxe en luchtigheid van de gokruimte te benadrukken.
Praktijkvoorbeelden en best practices
De meeste grote en kleine casino’s hebben een gelijkaardige mix van spellen; nieuwe en gerenoveerde grote casino’s hebben echter de neiging om de grootte van het casino of de dichtheid van de speelvloer te vergroten. Deze observatie komt overeen met de trend van de American Gaming Association dat de totale spelinkomsten in Amerika vandaag grotendeels bepaald worden door de gemiddelde grootte van de casinovloer en het aantal slotmachines en tafelspelen.
Casino’s zijn ontworpen om de inkomsten te maximaliseren en een optimale winomgeving te creëren. Bovendien zijn casino’s ontworpen om spelers naar het heiligdom van de tafelspelen, gokkasten en andere gokspelen te lokken om deel te nemen aan gokspelen die vakkundig ontworpen zijn om de portemonnee te verbergen en tegelijkertijd te openen in ruil voor de ongrijpbare maar verleidelijke belofte van aanzienlijke, snelle en gemakkelijke winsten.
De hoogste gokdichtheid wordt aangetroffen in casino’s in Las Vegas, gevolgd door de grote casino’s in Atlantic City. Dezelfde studie toont aan dat de gokdichtheid in de casino’s van Las Vegas aanzienlijk hoger is dan in Los Angeles, wat een directe invloed heeft op de winstgevendheid van de plaatselijke gokgelegenheden.